‘Brain fog’, ook wel hersenmist genoemd. Je hebt er misschien wel eens iets over gelezen of gehoord.

Het is geen op zichzelf staande ziekte, maar een symptoom behorend bij een ander onder liggend probleem zoals bijvoorbeeld een ziekte als MS of long COVID. Maar ook burn-out, stress of hormonale schommelingen tijdens overgang kunnen ‘Brain fog’ veroorzaken. Daarnaast kunnen de fysieke en emotionele gevolgen van een ziekte je uiteraard ook weer stress op leveren. Dan wordt het een beetje een kip ei verhaal. Het kan daarom belangrijk zijn eerst te bepalen wat de onderliggende oorzaak is en dan te gaan onderzoeken wat jou helpt bij het dealen met de ‘Brain fog’.

omgaan met 'brain fog'

Wat is hersenmist?

‘Brain fog’ kan even plotseling op treden als het weer weggaat maar kan soms lang aanhouden. Net als echte mist. Het voelt als of je hoofd vol watten zit, je kunt niet op woorden komen, je hebt moeite met concentreren en nadenken. Ook kun je duizeligheid, vermoeidheid, druk op je hoofd, wazig zien, hoofdpijn of misselijkheid ervaren.

Iemand zei eens tegen mij: “Het is net of je in een aquarium zit”.

Ik zelf ken dit symptoom door de ziekte MS en noem het mijn “walking dead” momenten. Je bent er wel, maar je bent er niet echt bij. Je bent in een soort vertraging en dingen dringen niet tot je door. Gelukkig weet ik inmiddels dat er goed mee te leven valt, herken ik de momenten en raak er niet van in paniek. Want paniek is stress en dat maakt het alleen maar erger.

Overprikkeling

Het is feitelijk een moment van overprikkeling waarbij je brein, als onderdeel van je lichaam, in de energie besparingsmodus gaat staan om jou te laten weten:  “Het is allemaal even genoeg geweest, ik heb genoeg prikkels gehad”. Lastig, maar ook fijn dat ons brein dit voor ons doet, toch? Want in een wereld die 24/7 op aan staat is overprikkeling zowel emotioneel, mentaal als fysiek een constante valkuil. Maar die negeren we liever, dus krijg je een waarschuwing van je lichaam als dat voor jou nodig is.

Natuurlijk is het slim om deze noodrem van je lichaam en het moment van de ‘Brain fog’ voor te zijn, je leefstijl aan te passen en prikkels of stress zoveel mogelijk te vermijden. Maar zeker bij een onderliggende ziekte, tijdens een burn-out of de overgang gebeurt het af en toe onverwacht toch en is niet altijd even duidelijk wat “de bewuste druppel die de meer deed overlopen” was. Dat is mijn ervaring.

Hoe verder?

Ik ben dan ook gestopt met mezelf dit steeds af te vragen en me suf te piekeren over wat ik nu weer moest doen of laten, want daar kreeg ik stress van. Het gebeurt gewoon soms en ik schaam me er niet meer voor. Inmiddels begeleid mezelf al enige jaren door de momenten van ‘Brain fog’ heen met Zelfhypnose. Een methode uit de hypnotherapie, waarmee je tijdens hypnotische trance de overprikkeling kan verminderen. Echt prettig als je dit zelf kan doen. Bovendien werkt de hypnotische trance als een diepe ontspanning en herstel voor je lichaam.

In 2 tot maximaal 3 sessies geef ik je uitleg, laat ik je ervaren wat hypnose is, leer ik je hoe je jezelf veilig in en uit een hypnotische trance kan brengen en geef ik je tools en hypnotische suggesties passend bij jouw situatie.